- Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości
Wniosek składamy na formularzu wnosząc opłatę sądową 30-zł. Do wniosku powinniśmy załączyć zarówno dokumenty potwierdzające naszą niewypłacalność, przyczyny jej powstania, wysokość zobowiązań. Wniosek z załącznikami najlepiej złożyć w dwóch egzemplarzach (jeśli sąd ogłosi naszą upadłość, przekaże jeden egzemplarz wniosku syndykowi) podając aktualne dane kontaktowe (faktyczny adres zamieszkania, telefon, email).
Uwaga! Warto dobrze przemyśleć i przygotować wniosek. Jeśli sąd oddali wniosek uznając, że stan niewypłacalności lub jego istotne zwiększenie jest następstwem umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa, to nie ma możliwości złożenia ponownego wniosku!
- Rozprawa upadłościowa.
Najczęściej trwa stosunkowo krótko (do ok.30 min). W trakcie rozprawy, sąd może zarówno zadawać pytania dotyczące okoliczności wskazanych we wniosku, jak i informacji pominiętych przez wnioskodawcę. Angażowanie na potrzeby rozprawy upadłościowej profesjonalnego pełnomocnika nie jest konieczne ponieważ sąd na bieżąco instruuje wnioskującego o upadłość.
- Ogłoszenie upadłości – ustanowienie syndyka i sędziego komisarza.
Warto pamiętać, że wobec dużej ilości rozpatrywanych spraw upadłościowych od złożenia wniosku do wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości może minąć nawet kilka miesięcy. Sąd wydając postanowienie o ogłoszeniu upadłości ustanawia syndyka i sędziego komisarza, którzy będą przeprowadzać postępowanie. Po uzyskaniu informacji o powołaniu syndyka możemy zwrócić się do niego pierwsi lub spokojnie czekać na kontakt z jego strony.
Uwaga! Z chwilą ogłoszenia upadłości, wszelkie postępowania egzekucyjne ulegają zawieszeniu, a następnie umorzeniu. Wszelki kontakt z wierzycielami, windykatorami, komornikami, przejmuje syndyk. Samemu nie wolno dokonywać spłat swoim wierzycielom.
Norbert Banaszek
Pełnomocnik syndyka
Lege Advisors sp. z o.o.
Masz pytania?
napisz e-mail na adres: wsparcie@upadanie.pl lub uzupełnij formularz kontaktowy na www.upadanie.pl